הכור הגרעיני הסעודי: ישראל העבירה לארה"ב את "הקווים האדומים"

מוטי סבן No Comments on הכור הגרעיני הסעודי: ישראל העבירה לארה"ב את "הקווים האדומים"

במסגרת "עסקת המיליארדים" בה ארה"ב תמכור נשק מתקדם לסעודיה | ארה"ב התחייבה לבנות כורים גרעיניים לסעודים | הסעודים מחפשים כוח מול אירן והפסקת תלות אנרגטית בנפט | ישראל אינה רוצה לתת גושפנקא לבניית כור גרעיני במזה"ת ומנגד עדיף שארה"ב תבנה

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

למרות הצהרותיו של טראמפ על חיסול הגרעין האיראני והסנקציות הקשות שהטיל על איראן העלולות למוטט את המשטר הקיצוני, סעודיה מעוניינת להקים כורים גרעניים בשטחה במסגרת עסקת המיליארדים עם ארה"ב, כרגע הכורים הם אזרחיים, אך עדיין הפרוייקט מעלה חששות רבים בישראל.

הסעודים כבר שנים מעוניינים לבנות כ-16 כורים גרעיניים בשטחם, הם מעוניינים להפסיק את התלות בנפט ולהמיר את הצורך באנרגיה אחרת, ארה"ב, סין, רוסיה וצרפת שלחו הצעות לבניית הכור, לבסוף ארה"ב זכתה במכרז דבר שמועדף על ישראל.

מצד אחד ישראל לא רוצה לתת אישור לפתיחת מירוץ חימוש גרעיני אזורי. מנגד אם כבר סעודיה הולכת על הפרויקט הגרעיני, ישראל מעדיפה שארה"ב תבנה ותפקח עליו. עד היום הגיעו ארה"ב וסעודיה למבוי סתום, מכיוון שסעודיה מעוניינת להעשיר אורניום בשטחה, ארה"ב התנגדה. כיום יש שינוי בממשל האמריקני, אך עדיין ישראל להניא את האמריקנים משחרור המגבלות הקריטיות.

מוקדם יותר השנה התראיין מוחמד בן סלמאן האיש הכל יכול בסעודיה והצהיר: כי סעודיה אינה מעוניינת בכור גרעיני, אך אם לא תהיה לה ברירה ואיראן ץמשיך במירוץ הגרעיני גם סעודיה תבנה כור גרעיני בשטחה. למרות שמירת האיראנים על הסכם הגרעין, סעודיה מקדמת במלו המרץ את פרוייקט הגרעין שלה. בישראל מבינים שעוד כור גרעיני הולך להבנות במזרח התיכון והפעם בגלוי והקבלן היא ארה"ב.

היום (ראשון) מתפרסם דיווח כי ישראל העבירה לארה"ב את "הקווים האדומים" שלה לגבי עסקת הגרעין האמריקנית, בה ימכרו כורים גרעיניים מארה"ב לסעודיה, הדבר מדאיג מאוד את ישראל, מצד אחד סעודיה לא מחוייבת לישראל אך מעוניינת בקרבתה, מצד שני ארה"ב כחלק מעסקת המיליארדים מעוניינת לספק כורים לסעודיה.

העסקה היא משתלמת כלכלית מאוד לארה"ב שמחפשת השקעות גדולות שיניבו כסף רב למדינה, לכן הסיכויים לעצור את העסקה הם אפסיים, מצד שני ישנם קווים אדומים שאיתן יוכלו האמריקנים לחיות.

פקיד מדיני שהתראיין לחדשות 10 ציין, כי הפגישה האחרונה של שר האנרגיה בארה"ב עם בכירי הממשל, עסקה בנושרא הגרעין הסעודי. השר נפגש עם שר האנרגיה האמריקני ריק פרי שמנהל את המגעים מול הסעודים, שטייניץ הבהיר לו מה עמדתה של ישראל בעניין.

כחלק מההבנות שמנסה ישראל לגבש מול ארה"ב:

  • ישראל מבקשת מארה"ב כי כל העסקה תהיה בשקיפות מלאה, לא יהיו הפתעות לישראל במסגרת העסקה,
  • ישראל מבקשת לדעת מראש את כלל מרכיבי העסקה.
  • ישראל דורשת לקיים התייעצות מוקדמת לגבי מיקום הכורים בסעודיה – בעיקר לצורך בטיחות.
  • ישראל דורשת שסעודיה לא תעשיר כלל אורניום, כל העשרת האורניום תתבצע בשטח ארה"ב
  • כמו כן ישראל דורשת כי את הדלק לכורים תספק ארה"ב בלבד
  • לאחר השימוש בדלק הגרעיני, ארה"ב תוציא את כל הדלק הגרעיני מחוץ לשטחי סעודיה, שלא יעשו בו שימוש מחדש ולייצר פצצה אטום במסלול פלוטוניום

לאחר השיחות בין שר האנרגיה יובל שטייניץ לשר האנרגיה האמריקני ריק פרי, האחרון התחייב לשטייניץ כי ארה"ב תיקל בחשבון את כל חששותיה של ישראל על הכורים הסעודים. ארה"ב תעדכן את ישראל בכל התקדמות במו"מ עם סעודיה, פרי אף צפוי להגיע לביקור בישראל בחודש אוקטובר שם ימשכו השיחות בעניין הגרעין הסעודי.

 

 



0 תגובות